13e reisverslag Australië/Nieuw Zeeland

Dertiende reisverslag, maandag 23 mei

Kia Ora!

Hier weer een nieuw reisverslag van me, deze keer vanuit Nieuw Zeeland. Want daar ben ik ondertussen ook beland. En het is hier super! Maar ik zal eerst even verder gaan waar ik de vorige keer was gebleven. En dat was in Airlie Beach.

Vrijdag de 13e (oejoej) had ik dus besloten om weer verder te reizen naar Yeppoon. Heb er verder gelukkig niks van meegekregen dat het vrijdag de 13e was, alleen toen ik 's morgens bij de bus stond te wachten kwam er een jongen naar me toe die zei: "Jij bent Nederlands he?!" Wist niet dat ik er zo Nederlands uitzag maar toen hij daarna ook nog eens zei: "Ja, jij bent Kim!", toen schrok ik wel even. Je verwacht niet dat iemand aan de andere kant van de wereld weet wie je bent! Maar bleek dus dat hij de dag daarvoor een tour had gedaan die mijn roommates ook hadden gedaan en toen kwam het ter sprake dat ze dus een Nederlands meisje als roommate hadden (ik dus). Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, ik heb dus een boek van hem gekregen! Super aardig. Verder de rest van de dag eigenlijk voornamelijk in de bus doorgebracht. Was een rit van 7 uur. Gelukkig kon ik daarna wel bij Cathy terecht, een vriendin van mijn tante. Ze was ook zo aardig om me vanaf de bus in Rockhampton op te halen, dus dat was helemaal super.

Aangezien Cathy zaterdag moest werken, had ze voor me geregeld dat ik die dag kon gaan duiken! Super gaaf, weer 2 duiken gemaakt. Jammer genoeg niet zo mooi als het outer reef, maar toch wel weer mooi en ook weer een schildpad gezien. Na het duiken ben ik met Cathy meegeweest naar een wandeling voor het goede doel. Ze zit namelijk in een loopclub en ze liepen allemaal mee, dus was voor mij ook wel zo leuk om ook mee te gaan. En het was zeker gezellig!

Zondag ben ik lekker vroeg opgestaan, omdat ik de zonsopkomst wilde zien. Dus heb ik lekker de honden meegenomen om naar het strand te gaan en lekker te genieten van de zonsopkomst. 's Middags heeft Cathy me meegenomen naar de Botanic Gardens. Was ook heel mooi, zoals de eigenlijk overal zijn. 's Avonds had ze een BBQ georganiseerd met de loopclub en ook dat was een groot succes. Heel gezellige mensen allemaal, dus het was een leuk feestje. Het enige minpuntje was dat de kat op een gegeven moment een slang te pakken had! Het was nogal een gevecht maar de kat heeft uiteindelijk gewonnen, haha!

Maandag ben ik nog naar een crocodilefarm geweest. Was wel leuk en heb alweer een krokodil vast gehouden (jaja Fem, ik zit al op 2!). Verder heb ik vandaag heel weinig gedaan, want ik ben om 6 uur op de bus gegaan om de nachtbus naar Brisbane te nemen.

Dinsdag dus na een hele zware nacht in de bus om 6 uur 's ochtends in Brisbane aangekomen. Ben eerst maar even de stad een beetje gaan verkennen en de Starbucks op gaan zoeken! Ik was namelijk wel toe aan goede koffie. Toen het eindelijk een fatsoenlijke tijd was om in te checken, heb ik dat maar gedaan en daarna heb ik met Marijn afgespoken. Dat is een jongen die bij mij in het vliegtuig zat en aangezien die ook in Brisbane zat, besloten we om samen wat leuks te doen. En dat leuks is uiteindelijk de hele middag in de Botanic Gardens hangen! Was wel heel gezellig, want het bleek Norwegian-day te zijn en er was dus vanalles te doen in het park. Daarna zijn we in de gratis bus gesprongen en hebben we 2 rondjes door de stad gemaakt. Ook Nikki, een meisje wat bij mij op de tour naar de Whitsundays zat, was ondertussen in Brisbane aangekomen, dus zijn we met z'n 3en wat gaan eten. We wilden eigenlijk ook nog naar de pub gaan, maar dat zat er voor mij helaas niet meer in. Ik was toch wel kapot na een nacht niet slapen.

Woensdag was dan de dag dat ik naar Nieuw Zeeland ben gevlogen. Was wel spannend voor mij, want het was de eerste keer dat ik helemaal alleen vloog en aangezien ik het nog steeds eng vind, was het wel spannend. Gelukkig vind ik het steeds minder eng, dus komt goed! Deze dag dus eigenlijk alleen reizend doorgebracht. Al is het maar 2,5 uur vliegen, de dag vliegt toch om. Kwam dus pas om 6 uur ofzo in Auckland aan en ben daar maar een hostel op gaan zoeken en ook maar vroeg naar bed gegaan, aangezien ik nog steeds niet bijgeslapen was van die nacht in de bus.

Donderdag heb ik Auckland maar een beetje verkend. Is wel een hele mooie stad, al is het gewoon een grote wereldstad. Heb deze dag ook vooral denkend doorgebracht, aangezien ik nog steeds niet wist hoe ik nu rond wilde reizen. Heb uiteindelijk maar besloten voor de bus. Voor het noordereiland in ieder geval. Deze dag ben ik ook op de skytower geweest. Je hebt wel een heel mooi uitzicht over de stad op 220 meter hoogte!

Vrijdag was de laatste dag in Auckland, dus ben ik maar weer wat rond gaan lopen. Ben naar het Domain gelopen, dat is een super groot en mooi park midden in de stad. Daar is ook het museum en daar ben ik ook maar meteen even naartoe gegaan. Nou ja, even... ik heb er ruim 2 uur rondgelopen! Toen ik de weg terug aan het zoeken was kwam ik 2 jongens tegen die ook de weg aan het zoeken waren, dus zijn we maar samen gelopen wat wel zo gezellig was. Daarna zijn we ook nog een beetje door het centrum gelopen, maar verder niet veel gedaan, want ik wilde het niet te laat maken, omdat ik nog steeds last van had die nacht in de bus (jeez, hoe lang kan je last hebben van een nacht niet slapen?!?).

Jeuj, zaterdag was het dan tijd om de grote stad te verlaten voor de natuur! Ik had de bus geboekt naar Paihia, een dorpje in de Bay of Islands. Daar woont ook een Helmonder, die ik natuurlijk ook even op wilde zoeken. En we waren een half uur uit Auckland en ik had het gevoel alsof we op het einde van de wereld waren! Zo mooi en rustig! Voor de mensen die de Lord of the Rings hebben gezien; het ziet er hier overal uit als the Shire! Echt helemaal geweldig. Paihia is ook een heel schattig klein dorpje en die strandtent van die Helmonder was ook heel leuk! Na een beetje rondgelopen te hebben besloot ik om een wandeling de berg op te maken (waar je een heel mooi uitzicht hebt over de Bay of Islands), wat waarschijnlijk niet zo'n goed idee was. Het begon allemaal heel goed, tot ik op een kruising kwam, en ik natuurlijk niet wist waar ik naartoe moest. En ja hoor, ik koos natuurlijk de verkeerde kant. Daar kwam ik ook pas na een kwartier achter, dus weer helemaal terug lopen en deze keer de andere kant op lopen. Bij de lookout aangekomen, maakte het uizicht wel veel goed. Was echt helemaal geweldig. Ik was ook nog eens de enige daar, dus dat was helemaal speciaal. Toen was het tijd om terug te lopen, want het was ondertussen al half 5 en ik moest nog wel een half uur door de bossen lopen om beneden te komen. Ben ik bijna beneden, wat denk je; verzwik ik mijn enkel! En niet zo'n beetje ook niet! Het werd gewoon een seconde zwart voor mij ogen, zo'n pijn deed het! Maar goed, aangezien het al laat begon te worden en er helemaal niemand in de buurt was, moest ik wel doorlopen. Gelukkig voelde ik er vrij weinig van, alleen kreeg ik meteen daarna wel een voorteken van migraine. Normaal krijg ik altijd een vlekje waar ik niks zie, maar deze keer was het zo erg, dat ik bijna niks meer zag! Moest echt opletten waar ik liep. En eenmaal bij het hostel aangekomen kwam dan ook de migraine opzetten! Lag dus al om 6 uur op bed met de meest vreselijke migraine! Maar ja, moet je ook eens meegemaakt hebben he!

Gisteren (zondag) was het de hele dag slecht weer, dus dat was ook nog een minpuntje. Maar mijn migraine was vrijwel weg, dus niks kon me meer uit het veld slaan. En ik bedoel; ik kom uit Nederland, ik ben regen gewend! Dus ben ik maar met de ferry naar Russell geweest, de eerste Europeese nederzetting in Nieuw Zeeland. Was wel heel leuk om dat te zien, ben er alleen niet al te lang geweest, want het enige wat je er eigenlijk kunt doen, is wandelen, en aangezien ik de dag ervoor mijn enkel had verzwikt, vond ik dat niet zo'n goed idee. Maar toen ik 's avonds weer in het hostel aankwam, zat iedereen (alle 5 de gasten!!!) in de tv-kamer, dus dat was wel heel gezellig. Was een leuke avond!

En toen was het alweer vandaag! Heb dus weer 8 uur in de bus gezeten wat helemaal heerlijk was! Ik ben eerst met een kleine bus en nog 2 andere meiden naar de westkust gereden en ook de nodige stops gemaakt. Ook naar de big tree geweest en dat was ook echt een "big tree"!! Hij was in totaal 51 meter groot! En de omtrek van de stam was 13,8 meter! GROOT dus! En nu zit ik dus weer in Auckland. En ik vind het vreselijk om weer in zo'n grote stad te zijn! Ben net 2 dagen in de natuur geweest en dat was zo fijn. Gelukkig kan ik morgen al weer verder reizen, dus hoef ik hier alleen maar te slapen. Morgen ga ik naar de Waitomo Caves. Dat zijn grotten waar de glomworms zitten en dat schijnt heel mooi te zijn, maar daar hou ik jullie dus nog over op de hoogte. De bijbehorende foto's staan weer op mijn fotopagina.