14e reisverslag Nieuw Zeeland

Veertiende reisverslag, zondag 19 juni

Heej hallo!

Pfff, eindelijk weer een nieuw verslag. Werd tijd he. Sorry dat het zo lang heeft geduurd, maar het internet was overal zo duur, dus heb ik even gewacht op goedkoop internet (je bent Nederlander, of je bent het niet, he!). En dat heb ik hier gevonden! Ik heb ondertussen heel veel meegemaakt, dus bereid je voor op een lang verhaal!

Na een nacht in Auckland ben ik meteen weer vertrokken naar de Waitomo Caves. Busrit was natuurlijk weer lekker relaxt en ik had in de bus ook een meisje ontmoet, dus dat was wel gezellig. In Waitomo wilden we een toer gaan boeken, want je kan daar heel gaaf black water raften. Aangezien ik nog maar $8,40 in mijn tas had, moest ik eerst even pinnen. En toen kwam het; er was geen pinautomaat in Waitomo!!! Klote! Ik zou op de bus naar het volgende dorp moeten en dat zou me $9,00 kosten. Tja, wat nu?! Gelukkig was het vrouwtje van het hostel zo aardig om me die middag af te zetten in het dorp, zodat ik kon pinnen en de bus terug kon nemen. Jeuj! Het enige nadeel was dat ik de toer dus pas de volgende dag kon doen en dus een nacht extra moest blijven. Maar ja, het was daar wel super mooi, dus zo'n ramp was dat ook weer niet. Die middag heb ik wel nog een wandeling gemaakt met het meisje van de bus en dat was super mooi! Echt tussen de koeien lopen en over hekken klimmen enzo, haha.

De volgende dag was het dan eindelijk tijd voor de toer. Als eerste moesten we ons omkleden. We kregen een wetsuit aan, maar dat was niet het enige, daar over moesten we een boxershort aantrekken (niemand weet waarom!) en kregen we stomme witte laarzen aan en een helm op! Haha, je kon een foto laten maken, maar dat heb ik maar overgeslagen, het laatste waar ik zin in had was een foto waar andere mensen mij mee kunnen chanteren! Toen was het tijd om de grotten in te gaan. In het begin was ik een beetje bang, maar dat was al snel over. We kregen een grote donut mee, waar we in konden zitten en het was echt zo mooi daar binnen. En natuulijk hebben we ook de reden gezien waarom je die grotten ingaat; de glomworms! Dat zijn kleine vliegjes die licht geven, en aangezien het in de grotten aardedonker is, zie je alleen maar heel veel kleine lichtjes. Echt heel spectaculair. Ondertussen ook nog van watervallen af gesprongen en noem maar op. Na de toer ben ik nog naar het museum geweest met iemand en dat was ook wel leuk.

Donderdag was het weer tijd om verder te gaan. En wel naar Rotorua. Oftewel; ROTorua. Het ruikt daar namelijk een beetje naar rotte eieren. En dat komt dan weer, omdat daar heel veel vulkanische activiteit is. Maar goed, die dag had ik de geisers enzo nog niet gezien, maar ben ik wel naar een Maori-avond geweest. Dan word je uitgenodigd bij een stam en krijg je een hele show en daarna koken ze voor je op de traditionele wijze. Echt super gaaf. Na het eten hebben we ook nog een boswandeling gemaakt in het donker en dat was ook wel speciaal.

De volgende dag ben ik natuurlijk wel naar de geisers gegaan. Echt heel mooi om dat allemaal te zien. Jammer genoeg zijn de foto's niet zo goed gelukt, omdat er overal rook is, dus zie je niet zo veel, haha. Weer terug in het hostel kwam ik erachter dat we een thermal pool hadden. Tja, daar ga je dan natuurlijk wel even een duikje in nemen. Was echt heerlijk, volgens mij heb ik er 4 uur ofzo in gelegen. Beter die hostels met een lekker zwembad.

Zaterdag was het alweer tijd om te vertrekken richting Taupo. Dat was wel leuk om te zien, maar er was eigenlijk weinig te halen. Ik wilde misschien wel de Torangrira (of zoiets, haha) crossing doen (een wandeling van een dag, schijnt geweldig te zijn), maar enkele van mijn roommates waren al een paar dagen aan het wachten, omdat het weer te slecht was. Aangezien ik geen zin had om te wachten, besloot ik om maar 1 nacht te blijven. Dus ben ik 's middags maar wat gaan shoppen. En nee, geen nutteloze dingen, maar een regenjas en een thermo-trui! Dat heb je namelijk echt nodig hier. Ik heb behoorlijk wat regen gehad (vandaar de regenjas) en het is echt heel koud, en op het zuidereiland nog kouder, dus vandaag de trui. 's Avonds ben ik nog met een roommate naar de bios gegaan, omdat we echt zin hadden in iets leuks.

Zondag ben ik dus weer vertrokken uit Taupo en wel richting Wellington. En dat is een hele reis! Was wel een hele leuke reis, want in de bus heb ik 2 meiden ontmoet (Mareike en Annabell) die ook een auto wilde huren voor het zuidereiland, maar die nog iemand erbij wilde. Komt dat even mooi uit! We hadden dus min of meer besloten om samen een auto te huren, zij voor tot en met 9 juli en ik zou de auto daarna houden om alleen verder te reizen. Wellington is trouwens wel een leuke stad. We hadden ook besloten  tot woensdag te blijven om de stad te verkennen.

Maandag zijn we naar het museum geweest. Wauw, echt een super gaaf museum. Daar heb ik echt 4 uur rondgelopen en toen had ik pas de helft gezien. Verder heb ik die dag niet al te veel gedaan. Heb nog even een internetcafe opgezocht om mijn foto's online te zetten, maar dat is eigenlijk het enige wat we nog gedaan hebben.

Dinsdag heb ik de stad een beetje verkend. Gewoon lekker rondlopen en windowshoppen. Ik had wel nog geinformeerd naar een wandeling, maar de man van het hostel zei dat het daar te laat voor was, en dat de bus naar het beginpunt niet meer ging, wat later niet waar bleek te zijn (eikel!). Maar goed, we hebben deze dag ook besloten om echt samen een auto te huren. 's Avonds zijn we naar het theater geweest. Er was namelijk een Maori-voorstelling en we hadden gehoord dat dat helemaal geweldig was. En daar waren we natuurlijk wel heel nieuwsgierig naar. Dus zijn we er naartoe gegaan, en het was inderdaad helemaal geweldig! Was wel speciaal, omdat alles in het Maori werd gezegd en gezongen, maar toch kon je alles volgen.

Woensdag was het dan tijd om over te gaan op het zuidereiland. De ferry was wel heel fijn, heb 3 uur buiten gestaan om van het uitzicht te genieten. In Picton aangekomen hebben we eerst onze auto opgehaald (was nog groter dan we dachten) en zijn we eerste naar Blenheim gereden om daar even rond te wandelen en daarna zijn we door gegaan naar Nelson. Nelson is echt een heel leuk dorpje, heel gezellig. We moesten wel nog even boodschappen doen, dus wij met de auto naar de supermarkt. Boodschappen gedaan, terug naar de auto, wat denk je?? Wil ie niet starten!!! Ik weet niet wat ik heb met auto's in het buitenland, maar op de een of andere manier moet dat altijd fout gaan. Wij de ANWB gebeld en bleek dat de accu kapot was en dat er een nieuwe in moest. Gelukkig was het wel meteen opgelost, dus konden we een uur later weer terug naar het hostel.

De volgende dag zijn we gaan wandelen in het Abel Tasman National Park. Was ook weer super mooi (sorry mensen dat ik eentonig ben, alles is hier super mooi). Ik kon het natuurlijk niet maken als Nederland om er niet naartoe te gaan (Abel Tasman was een Nederlander). Na een wandeling van 3,5 uur zijn er toch maar weer terug gegaan, omdat het begon te regenen.

Vrijdag was het tijd om weer verder te reizen. We wilden naar Kaikoura, maar hebben onderweg wel nog een paar stops gemaakt. We zijn eerst naar een chocoladefabriek geweest en dat was wel lachen, alleen jammer dat Johnny Depp er niet was. Daarna zijn we ook nog naar een wijnproeverij geweest en jullie zullen het niet geloven, maar ik heb niet geproefd!! Er moest namelijk iemand rijden en ik had aangeboden (helemaal vrijwillig) om dat te doen, dus geen alcohol voor mij. Daarna zijn er naar Kiakoura gereden wat echt een geweldige rit was. We zijn ook nog naar een zeehondenkolonie geweest en het uitzicht van dat punt was echt geweldig.

Deze dag wilden we eigenlijk met dolfijnen zwemmen, maar aangezien het weer te slecht was, ging dat niet door. Dus besloten we maar om 's morgens meteen naar Franz Josef te rijden. We hebben wel nog even een stop gemaakt in Hamner Springs om een wandeling te maken, maar daarna was het meteen naar Franz. Was namelijk nog een rit van ruim 5 uur, dus we hadden nog een lange weg te gaan.

Tja, wat doe je dan als je in Franz Josef bent. Inderdaad, dan ga je de gletsjer beklimmen! Echt helemaal geweldig. Ik was een beetje bang dat het misschien te zwaar zou zijn, maar het was echt helemaal niet zwaar! Alleen maar geweldig. Het is zo mooi daar. En het ijs is echt blauw, dus dat is ook wel spectaculair. Ik weet ondertussen dus ook met een ijsbijl om te gaan. Al ben ik er waarschijnlijk niet al te goed in, aangezien ik wel weer ben gevallen. We waren namelijk door een cravas aan het lopen (een scheur in het ijs) en dat was nogal glad (niemand had me gewaarschuwd dat het ijs glad was!!). Dus natuurlijk gleed ik weer uit, en bleef ook nog eens mijn voet hangen, met het gevolg dat ik met mijn hoofd eerst viel en dus in heel ongelukkig viel. Op een cravas van een aantal meter diep!! Ik kon mezelf natuurlijk niet meer omhoog tillen aangezien het maar 40 cm breed if ofzo, dus moesten mensen me omhoog trekken. Gelukkig had ik alleen maar wat blauwe plekken en ben ik niet helemaal in die scheur gevallen, haha. Het werd nog enger toen we na een tijdje ook nog eens ijs hoorde scheuren een eindje verderop. Dan besef je wel dat het niet op moeder natuur kan vertrouwen en ik was ook wel blij toen ik weer helemaal veilig op de grond stond. Was wel een super ervaring en ben echt heel blij dat ik dat mee heb gemaakt. Gelukkig had ons hostel een jacuzi, dus daar hebben we nog in gezeten om weer een beetje warm te worden.

Maandag zijn we naar Queenstown gereden. Ik moet zeggen dat ik het leuker vond dan ik dacht. Ik had namelijk een feeststad verwacht, maar het is eigenlijk een klein dorpje in een geweldige omgeving. 's Avonds zijn we wel even wat gaan drinken, maar er was niks te doen. En dat staat dan bekend als feeststad!

De volgende dag zijn we omhoog gegaan met de kabelbaan om van een geweldig uitzicht te genieten. Onze roommate had gezegd dat je heel mooi omhoog kon wandelen, maar na 2 minuten omgeveer 50 graden steil omhoog lopen, besloot ik om samen met Mareike de kabelbaan te nemen. Annabell durfde het wel aan, dus die ging wel wandelend. Toen ook Annabell op de berg aankwam (helemaal buiten adem en met een rood hoofd) hebben we eerst een tijdje van het uitzicht genoten en daarna zijn we op de luge gegaan. Dat is een rodelbaan en dat was echt zoooo gaaf! Heb echt helemaal in een deuk gelegen.

Woensdag zijn we te voet naar het volgende dorp gegaan. Was echt een hele mooie wandeling, omdat het helemaal langs het meer was. Op de terugweg hebben we maar de bus genomen, omdat we geen zin hadden om dezelfde tocht nog een keer af te leggen. 's Middags zijn er nog naar Arrowtown gereden. Een heel klein dorpje in de buurt en dat was wel leuk om te zien. 's Avonds hadden we eigenlijk gepland om wat te gaan drinken, omdat het onze laatste avond samen was, maar we hadden geen van allen zin om te gaan (te koud!!) en dus hebben we maar verhaaltjes voorgelezen, hahaha. Mareike had namelijk een boekje gekocht met Maoriverhalen, en dat was wel leuk om te horen.

Donderdag was het dus weer alleen reizen. We zijn 's morgens eerst nog naar het centrum gegaan, omdat Mareike en Annabell nog wat souveniers wilden kopen en daarna was het tijd om afscheid te nemen. Rond 3 uur heb ik ze op het vliegveld afgezet en toen was ik weer in mijn uppie. Ben die dag eerst naar Te Anau gereden en ik moet zeggen; ik vind het heerlijk om alleen te reizen!! Zo fijn om lekker in de auto te zitten met mijn muziek aan en lekker meebleren. En natuurlijk genieten van de uitzichten die helemaal geweldig zijn.

De reden dat ik naar Te Anau ben gegaan is om verder te gaan naar Milford Sound, een fjord. 's Morgens dus vroeg opgestaan om mijn toch te beginnen. Sommige mensen zeggen dat de weg naar Milford mooier is dan Milford zelf, en ik ben het daar wel mee eens, echt een hele mooie tocht (alleen de tunnel was eng, bah). In Milford aangekomen heb ik eerst een hostel geboekt en daarna heb ik een cruise gemaakt door de fjord. Echt heel gaaf. Onderweg ook nog een paar zeehonden en 2 dolfijnen gezien. Verder heb ik die dag maar wat gerelaxt, dat is eigenlijk het enige wat je hier kan doen.

De volgende morgen ben ik opgestaan zonder enig idee te hebben waar ik naartoe zou gaan. Uiteindelijk had ik besloten dat ik de scenic route naar Invercargill zou nemen. Was echt een hele mooie rit, ik had ook wel geluk dat het een stralende dag was. Alleen in de stad aangekomen, kwam ik erachter dat het een vreselijke stad is! Haha, er was echt niks te halen. Maar ik had wel een gezellige roommate, dus we hebben maar samen film gekeken 's avonds. Mijn plan was om de volgende dag naar Dunedin te rijden, en aangezien dat ook haar plan was (ze heeft ook een eigen auto), besloten we om in hetzelfde hostel te gaan zitten.

's Morgens op tijd opgestaan om weer verder te reizen. Ik besloot om eerst naar Bluff te rijden (meest zuidelijke punt van Nieuw Zeeland), maar dat viel een beetje tegen. Daarna ben ik verder naar Dunedin gereden (ook weer via de scenic route) en dat was wel heel mooi. Onderweg nog een paar keer gestopt om foto's te maken. In Dunedin heb ik eigenlijk heel weinig gedaan, omdat ik heel moe was van een slechte nachtrust. Dus heb ik maar weer film gekeken met Jamie (meisje uit Invercargill).

Maandag ben ik uiteindelijk in Oamaru beland. Ik had geen idee waar ik naartoe wilde, maar Jamie zei dat het daar heel mooi was en dat je daar lekker kon relaxen. En dat had ik eigenlijk wel even nodig. Had namelijk al 2 dagen achter elkaar dat mensen aan mij vroegen waar ik die dag vandaag kwam en dat ik echt niet meer wist dat ik uit Invercargill kwam. Voordat ik naar Oamaru ging, heb ik eerst nog even het enige kasteel in Nieuw Zeeland opgezocht. En in Oamaru heb ik eigenlijk alleen maar met een boek op de bank voor de open haard gezeten met warme chocolademelk in mijn hand en een super lieve kat op mijn schoot.

Voor mij stond er nog een extra dagje in Oamaru op het programma. Ik ben eerst naar de Moeraki boulders gereden. Dat zijn grote (ongeveer 1,5 meter doorsnede), ronde stenen die midden op het strand liggen. Schijnbaar komen ze uit de grond en het was echt een heel vreemd gezicht. Ik moest meteen aan de film cocoon denken. Terug in Oamaru heb ik de "stad" een beetje verkend. Er is ook een heel oud stadsgedeelte wat echt super mooi is. Ben dus helemaal verliefd op dat dorp. Deze avond heb ik maar weer hetzelfde doorgebracht als de vorige. (Mijn boek is inmiddels weer uit!)

Woensdag wilde ik eigenlijk een nacht in Otematata blijven, maar toen ik daar aankwam bleek er helemaal niks te zijn, en besloot ik dus om verder te rijden. Naar Mt Cook welteverstaan. Jammer genoeg was het een beetje bewolkt, dus heb ik niet al te veel meegekregen van de reis, maar ik heb wel genoeg blauwe rivieren en meren gezien. Ongelooflijk hoe blauw het water hier is!

Gelukkig had ik 2 nachten in Mt Cook en donderdag was het dan ook stralend weer! Wauw, wat een ongeving zeg. En ik heb ook iets super gaafs gedaan deze dag! Een rondvlucht! Jaja, ik ben helemaal vrijwillig in een vliegtuig gestapt! Maar dat was echt helemaal geweldig. We hebben ook een landing gemaakt op een gletsjer en heel toevallig was dat de Franz Jozef, waar ik al eerder op geweest was. (Maar natuurlijk niet op de top) Zo vreemd, je denkt dat je in het midden van het land bent, en dan ga je vliegen en dan zit je ineens aan de westkust. Vooral de landing was heel gaaf, want daar sta je dan, met 7 man op een gletsjer, tot je knieen in de sneeuw, met een geweldig uitzicht!

Vrijdag ben ik naar Lake Tekapo gereden. En die rit begon al goed. Het probleem van auto's in het buitenland komt weer naar boven. Toen ik wegreed, zag ik dat mijn buitenspiegel niet goed stond. En natuurlijk werkte dat stomme ding van de binnenkant niet, dus moest ik mijn (ELEKTRISCHE!) raam naar beneden doen om mijn spiegel te verstellen. Spiegel goed, ik wil mijn raam weer dichtdoen, werkt ie niet meer!!! Hij wilde niet meer dicht, en aangezien ik hem helemaal naar beneden had gedaan, kon ik niks doen. En het was zo koud!! Heb ik weer. Ik wist dat er in Mt Cook geen monteur ofzo was (is niet eens een supermarkt!), dus het enige wat ik kon doen was naar Twizel rijden (tocht van een uur!) en daar naar de garage. Gelukkig was ik zo koppig om de hele reis mijn vinger op het raam-dicht-knopje te houden en na een half uur kwam hij een cm omhoog. En Haleluja, met die cm had ik iets om vast te houden, en heb ik alsnog mijn raam omhoog kunnen trekken! Toch nog een warme rit gehad dus. In Lake Takapo aangekomen heb ik eerst een beetje rondgereden en daarna ben ik maar naar het hostel gegaan, want er was eigenlijk niks te doen. Daar kwam ik Debby weer tegen, roommate uit Mt Cook. Aangezien zij ook de volgende dag naar Christchurch wilde, heb ik haar een lift aangeboden, met als Marcus, een jongen uit het hostel. En het was echt een heel gezellig hostel, want we hebben met een man of 7 de hele avond zitten kletsen.

Gisteren dus naar Christchurch gereden met Debby en Marcus. Marcus was een beetje stil, maar ik heb wel heel gezellig met Debby zitten kletsen en we konden echt heel goed met elkaar opschieten. In Christchurch hebben we eerst Marcus in zijn hostel afgezet en zijn toen naar het centrum gegaan om wat rond te kijken. Daarna ben ik nog een uurtje door de Botanic Gardens gaan lopen en die zijn echt super mooi hier! De hele stad is trouwens mooi, allemaal mooie gebouwen enzo. Die avond hadden we geen zin om te komen, en aangezien Debby de volgende dag weer verder zou reizen, besloten we om een goedkoop eettentje op te zoeken. En we hebben echt een hele leuke avond gehad, de hele avond zitten kletsen over van alles en nog wat.

En toen was het alweer vandaag. Heb eigenlijk heel weinig gedaan vandaag. De stad een beetje verkend en lekker rondgehangen in de Botanic Gardens. En toen natuurlijk dit onfelooflijk lange verhaal zitten typen. Pfff, het is echt lang, sorry als jullie nu scheel zijn van de lettertjes. Maar dat was het dus weer voor nu. Ik ben van plan om mijn volgende verslag in Sydney te typen, en daar ben ik over 1,5 week weer, dus als het goed is hoeven jullie niet lang te wachten op een nieuw verslag. Ik ga zo meteen mijn foto's op mijn fotopagina zetten, dus daar kunnen jullie ook weer van genieten. Tot snel!