8e reisverslag Australië

Achtste reisverslag, vrijdag 12 februari

G'day mates!

Hier weer even een nieuw reisverslag na bijna 2 weken. En er is ondertussen echt heeeeel veel gebeurd.

Te beginnen bij vorige week maandag. Dat was namelijk de dag dat ik de Autobarn weer moest bellen om het gedoe met mijn auto te regelen. Na veel bellen en praten is het uiteindleijk op 50% van de aankoopprijs uitgekomen!!! Veeeeel te weinig natuurlijk na 5,5 week, maar ja, ik had geen keus, en dat wisten zij ook. We waren echt helemaal over de zeik, maar ze wisten dat we geen tijd hadden om naar de consumentenbond ofzo te gaan en ze wisten ook dat ik hem niet aan een andere backpacker wilde verkopen. Ik wil het namelijk niet op mijn geweten hebben dat iemand met die auto door de outback gaat en daar strand. Dus ja, enige optie was die 50%. De volgende dag zouden we hem in mogen leveren. Ik wil andere backpackers ook de tip geven: KOOP JE AUTO NIET BIJ DE TRAVELLERS AUTO BARN!!! Wij zijn niet de enige die er problemen mee hebben gehad, we hebben al veel verhalen gehoord over deze organisatie. Dus wees gewaarschuwd!! (hihi) Verder hebben we die dag heel weinig gedaan, een busticket gekocht voor de bus naar Adelaide en onze kamergenootjes blij gemaakt met allerlei boodschappen die wij nog hadden en niet mee konden nemen.

Toen was het dinsdag. De dag dat we afscheid moesten nemen van de auto. Was wel heel vreemd, want we hebben ook echt hele leuke tijden in de auto gehad en het was natuurlijk ook mijn eerste eigen auto, waar ik uiteindelijk maar 5,5 week van heb kunnen genieten. Maar goed, na de auto ingeleverd te hebben, hebben we nog was dingetjes geregeld die nog geregeld moesten worden, haha. Onder andere het boeken van de outbacktour! Die begint voor ons volgende week dinsdag.

Woensdag was dus de dag dat we naar Adelaide zijn vertrokken. En ik moet zeggen, een busrit van 9,5 uur valt nog best mee! Ik had in ieder geval erger verwacht. Maar we zaten met maar een aantal mensen in de bus, dus we hadden lekker de ruimte en we hebben ook 2 films bekeken, Harry Potter en Chickflicks. Waren allebei wel leuk, dus dan gaat de tijd wel lekker snel. In Adelaide aangekomen hebben we ingecheckt in het YHA-hostel en ik moet zeggen; dat was het beste hostel tot nu toe! Was echt heel leuk, lekker schoon en gezellig.  Jammer genoeg konden we maar tot vrijdag boeken, want er was 1 of ander festival en het hostel zat al helemaal vol. Maar goed, in ieder geval 2 nachten in een top-hostel! Verder vind ik Adelaide echt een hele leuke stad! Het is een lekker rustige stad, maar wel heel gezellig. Alleen 's avonds moet je niet alleen over straat lopen, want dat is iets minder.

Donderdag zijn we naar het strand geweest! Werd tijd na 1,5 maand ofzo. Was alleen jammer dat we pas vrij laat op het strand aankwamen en het dus al een beetje frisser was geworden. Maar goed, toch nog even van de zon kunnen genieten en daarna lekker gegeten en vroeg naar bed gegaan, omdat we echt heel brak waren. Op de een of andere manier was die busrit toch wel vermoeiend.

Vrijdag wilden we eigenlijk weer naar het strand, maar omdat het regende, vonden we dat niet zo'n goed idee. Ook moesten we vandaag uitchecken uit ons geweldige hostel en op zoek naar een ander. Gelukkig zat een paar deuren verder nog een hostel dat er wel leuk uitzag, en dat een leuke naam had, dus wij ingecheckt in het Shakespeare-hostel. Beetje een vreemd hostel, maar wel schoon, dus geen problemen hier. Op de kamer kwamen we erachten dat we op een dorm zaten van 12 mensen! Zo veel hadden we nog nooit gehad, maar goed, voor alles moet een eerste keer zijn. Ook waren we Lisette tegen gekomen, een roommate uit Melbourne. Echt leuk om haar weer te zien en aangezien zij ook in het Shakespeare-hostel moest zijn, kwam ze bij ons op de kamer liggen. Leuk, leuk, leuk. 's Avonds zijn we ook nog heel even naar een barretje in de buurt geweest met z'n 3en. Echt een hele leuke avond gehad. Alleen stond er op een gegeven moment een stelletje telkens naar mij te glimlachen en te flirten, dus dat was iets minder, ik had niet zo'n zin in een trio. Gelukkig hadden ze dat snel genoeg door!

Zaterdag hebben we ook heel weinig gedaan, kost alleen maar geld om dingen te doen, en aangezien we dat niet veel hebben, doen we zo weinig mogelijk. Dus eerst lekker uitgeslapen en daarna zijn we naar de Art gallery geweest. Echt heel mooi (en vooral gratis!). En het was wel leuk om weer een beetje cultureel te doen. 's Avonds zijn we vroeg gaan slapen, aangezien we de volgende dag weer gingen vliegen naar Alice Springs en we er dus vroeg uit moesten.

Zondag zijn we dus naar Alice gevlogen. En ik moet zeggen; het is niks van wat ik me had voorgesteld! Lijkt echt een dorp. Ik had wel iets meer stad verwacht, maar dat is het dus niet! Er lopen hier ook overal Aboriginals rond, maar dan wel de dronkenlappen, dus we voelen ons hier niet zo veilig, zelfs niet overdag. Maar gelukkig hebben we een zwembad bij ons hostel, dus komt allemaal goed, we hoeven niet naar buiten!

Maandag ook weer heeeeeeel weinig gedaan. We hebben even de was gedaan en onze excursie-rugzak ingepakt, want morgen begint namelijk onze outbacktour! En daar hebben we echt heeeel veel zin in.

Jeuj, dinsdag, het begin van een geweldige tour! We werden om 10 voor 6 opgehaald (ja, 10 voor 6 's morgens ja!) om daarna de zonsopkomst over Alice Springs te bekijken. En wat gaaf!!! We hadden een groepje van 9 man, en een reisleider natuurlijk. Verder verschilden de leeftijden van 18 tot 63, dus dat was ook wel lekker divers. Maar de zonsopkomst was echt heeeeel mooi, de eerste keer dat ik de zonsopkomst heb bekeken en dan ook nog eens in zo'n mooie omgeving. Toen de zon lekker aan de hemel stond zijn we naar een kamelen-farm gereden om daar even onze benen te strekken en op kamelen te rijden als je wilde. Daarna zijn we verder gereden en hebben we een Aboriginal art gallery gezien. Ook zijn we erachter gekomen dat er hier heel veel ABR zijn, zoals onze gids het heel mooi zei, namelijk Another Bloody Rock. En het is hier zo geweldig, ook weer heel anders dat ik had verwacht trouwens, want ik had echt desert verwacht, en dat is dus helemaal niet. Er is wel begroeiing, wel heel droog allemaal, maar er staan genoeg bomen en struiken. Ook was het tijd voor ons om hout te gaan zoeken voor het kampvuur vanavond. En dan kan je het al raden; Eef, Anja (ander meisje uit de groep) en ik waren natuurlijk verdwaald! Haha, was echt weer iets voor ons. We waren namelijk in the middle of nowhere, en alles ziet er daar hetzelfde uit. Maar we moesten hout gaan zoeken en we waren ook helemaal niet ver weg, maar omdat wij geen takken van de bomen af kregen, duurde het bij ons iets langer. En toen ik op een gegeven moment om keek, was iedereen al weg! Maar ja, daar sta je dan, in de middle of nowhere, waar alles er hetzelfde uit ziet. Dus wij lopen in de richting waar we dachten vandaag te komen, maar we konden het niet vinden. Ik moet zeggen, toen was ik wel even een beetje bang. Zeker toen wij begonnen te roepen, en we geen antwoord kregen. Dus maar weer terug gelopen waar we vandaan kwamen en toen hoorde we iemand ver weg fluiten. Dus wij in de richting van de fluit lopen en ze hadden ook ontdekt dat de claxon van de auto meer geluid maakte, dus zij lekker toeteren. Toen hadden wij gelukkig weer een richting waar we naartoe moesten en uiteindelijk hebben we het dus ook weer gevonden! Haha. Maar goed ook! Wat bleek nu, we waren wel ongeveer de goede richting ingelopen, maar we hadden een bocht gemist en waren rechtdoor blijven lopen, een heel eind! Dat doen we dus ook nooit meer! Nadat we weer goed en wel in de auto zaten, zijn we naar Mount Connor gereden. Hele gave berg om te zien en daar heeft Dave (onze gids) lekker verhalen zitten vertellen. Daarna was het tijd om naar Ayers Rock oftewel Uluru te rijden. Ook die was weer helemaal anders dan ik me had voorgesteld. Echt heel mooi natuurlijk, maar ik had meer een rechthoek verwacht (bovenaanzicht), maar dat is dus helemaal niet, het is meer een driehoek. Zijn we ook achter gekomen, omdat we er omheen hebben gelopen! Eef wilde hem wel beklimmen, maar dat ging niet vanwege het weer, we hebben het namelijk voor elkaar gekregen om regen te laten vallen in de desert! Het waren de droogste 9 maanden ever, en het moest ook echt gaan regenen, omdat anders het vee weg moet, en wij zijn er, en jawel hoor, regen op de voorruit! Gelukkig voor ons waren het maar een paar druppels, maar het waaide wel te hard om hem te beklimmen. Ik wilde het toch al niet doen, maar goed. Er omheen wandelen was ook echt heel mooi, was in totaal een wandeling van ongeveer 2,5 uur. Daarna was het tijd om naar de camping te gaan om het kamp op te zetten. Dat wil zeggen; een kampvuur maken en je swag in orde maken. Voor de mensen die het niet weten, dat is een soort grote slaapzak, waar een dun matrasje in ligt en die helemaal van waterdichte stof is gemaakt. Daar leg je dus je slaapzak in en daar lig je dan, onder al de sterren. Maar goed, zo ver was het nog niet, we moesten namelijk eerst de zonsondergang gaan kijken bij Uluru en Kata Tjuta (de Olgas) op de achtergrond. Echt he-le-maal geweldig!!! Zo mooi, dat wil je niet weten. Ondertussen zou Dave voor het eten zorgen, dus toen we bij het kamp aankwamen, was alles klaar. En het was heeeerlijk! Daarna was het natuurlijk voor iedereen vroeg slapen, omdat je toch wel moe bent na zo'n enerverend dagje en ook omdat we de volgende dag weer om 5 uur op moesten staan. En daar lig je dan, helemaal donker, onder duizende sterren! Echt waar, de sterrenhemel hier is ongelooflijk! Niet uit te leggen, dat moet je zien. Jammer genoeg kan je daar geen foto van maken, dus ik kan het niet eens laten zien, mijn tip: beleef het zelf!

Woensdag werden we dus wakker gemaakt door het kampvuur om 5 uur. Het was namelijk tijd om naar Uluru en Kata Tjuta te gaan, om daar weer de zonsopkomst te bekijken. Nog veeeeel mooier dan de zonsondergang! Ben trouwens ook echt fan van Kata Tjuta. Ik vind het persoonlijk mooier dan Uluru. Maar goed, daarna was het tijd om ook echt door Kata Tjutu te wandelen. Of ja, wandelen, meer hiken. Niet uit te leggen hoe mooi. Ik heb trouwens ook een schokkende mededeling: ik ben er namelijk achter gekomen dat ik van klimmen hou!!!! Wie had dat ooit verwacht van mij, ik in ieder geval niet! Maar echt zo gaaf, ben echt helemaal fan van de outback. Lekker wandelen en genieten. Na een wandeling van 2,5 uur was het tijd om naar de volgende camping te rijden. Daar aangekomen was er een zwembad, dus konden we lekker even relaxen. Daarna naar onze campingplaats gereden, dat was dus nog een kwartier rijden van de camping af, namelijk op de grond van de eigenaar waar hij het vee heeft. Maar dan moet je wel bedenken dat dat een stuk grond is van ongeveer de grootte van Helmond zelf. Oftewel; in the middle of nowhere!!! En deze keer echt! We hadden wel een loo with a view. Heel gaaf, gewoon ergens tussen de bosjes stond een toiletpot! En daar hebben we natuurlijk ook weer de zonsondergang bekeken en daarna weer heerlijk gegeten. Ook nog lekker serieuze gesprekken gehad over van alles en nog wat! Uiteindelijk zijn we laat (ongeveer half 11) gaan slapen, want de volgende dag konden we uitslapen, toen hoefden we er pas om half 6 uit. Ik had echt niet verwacht dat ik het zo gaaf zou vinden, ben echt helemaal verliefd geworden! Ook het onder de sterren slapen is geweldig. Je moet gewoon niet denken aan de spinnen en de slangen en dat is me ook goed gelukt!

Donderdag zou helaas al weer de laatste dag voor een aantal van ons worden, en deze dag zijn we naar Kings Canyon geweest. Weer net zo geweldig als de dagen hiervoor. Deze keer ook een echte hike gemaakt van 3,5 uur! Zooo gaaf. Op een gegeven moment ben ik ook voorop gaan lopen, en dat was heerlijk! Loop je daar, niemand voor je, met geweldige uitzichten! We zijn eerst helemaal omhoog geklommen, om bovenaan de canyon over de rand te kijken (mam, ben maar niet bang, we moesten liggen en kruipen van Dave, dus we konden niet naar beneden vallen) en daarna zijn we naar beneden gegaan om naar de Garden of Eden te gaan. Daar hebben we lekker even gezeten en gekletst en toen was het weer tijd om weer naar boven te gaan en daarna weer terug naar beneden naar de auto. Toen zijn we nog naar een Aboriginal-community gegaan, om even te kijken hoe het daar is. Ik zal je zeggen; daar word je niet vrolijk van! Die mensen daar zijn echt heel zielig om het zo maar te noemen. Door Dave heb ik ook echt veel geleerd over de Abo's en ben ik ze ook meer gaan respecteren. En ik weet nu dus ook dat die mensen die daar leven en die ook en Alice leven niet de "echt" Abo's zijn, maar mensen die uit hun natuurlijke omgeving zijn gerukt en in 1 keer heel anders moesten leven. Maar nu komt van echt het depressieve gedeelte, hierna moesten we afscheid nemen! Echt heel jammer dat we weg moesten. 4 Mensen hadden de 3-daagse-safari geboekt (onder andere Eef en ik) en de rest mocht 5 dagen blijven. Toen baalde ik echt dat ik niet langer kon blijven, want dat had ik zo gedaan. Maar goed, heb nu ook besloten dat ik echt nog een keer terug ga hier naartoe. Want ik vind het veel te mooi om het maar 3 dagen te zien.

Gisteren (vrijdag dus) waren we dus weer in Alice en hebben we weer heel weinig gedaan. Eerst uitgeslapen en daarna hebben de de was gedaan en zijn we lekker aan en in het zwembad gaan liggen. Het was namelijk echt heel warm, dus veel konden we niet doen.

En toen was het zaterdag, vandaag. Dadelijk gaan we naar het vliegveld om onze vlucht naar Cairns te beginnen. In Cairns komt Jenny (iemand die Eef kent) ons ophalen van het vliegveld en dan gaan we bij haar BBQ-en. Helaas kunnen we dit weekend niet bij haar blijven, want ze kreeg al gasten, maar volgend weekend zijn we meer dan welkom.

Nou, dat was het weer voor vandaag. Heel verslag deze keer, maar ja, wat wil je ook na zo'n geweldige tour! Ik heb nog geen idee wanneer mijn volgende verslag komt, maar ik hou jullie op de hoogte. Heb vandaag trouwens geen tijd meer om mijn foto's er nog op te zetten, dus die komen morgen. No worries!